Mijn beknopte dagboek

5 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag sprak ik af met mijn vriendinnen om iets te gaan eten op restaurant, niet wetende dat dit de laatste keer in lange tijd zou zijn. Het doel van dit etentje was om wat laatste praktische voorbereidingen te doen voor ons weekendje naar Rotterdam binnenkort. 
Het coronavirus was een veelbesproken onderwerp tijdens deze avond. We gaven elkaar geen knuffel of kus als we elkaar zagen en er waren al twee vriendinnen die geïnvesteerd hadden in ontsmettingsalcohol. Vreemd vond ik het. Het thema corona was bij mij nog niet zo actief aanwezig. Ik had er al veel over gehoord op het nieuws, maar het voelde nog als een ver-van-mijn-bed-show. Schrik had ik helemaal niet. Het zette mij wel aan het denken. Zou corona dan toch een groot thema worden in België?

6 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag viel de eerste coronadode in Nederland, in Rotterdam om precies te zijn. Zal het nog veilig zijn om naar Nederland te gaan op weekend als de situatie daar erger wordt? Het weekendje staat gepland op 28 en 29 maart. Het zou wel moeten lukken zeker? Ook bij de kapper vandaag werd er over niets anders gesproken. Ik ben deze morgen opgestaan met een verkoudheid. Plots begon ik te twijfelen of het wel slim was om mijn pasgeboren metekindje te bezoeken deze avond. Uit voorzorg heb ik toch ontsmettingsgel meegenomen. Ik wil haar zeker niet besmetten, al is het maar een verkoudheid. Voor de eerste keer heb ik een vreemd gevoel.

12 maart 2020

Liefste dagboek
Ik heb al even niet meer geschreven. Het waren al een paar helse dagen. Corona is toch meer aanwezig dan ik had gehoopt. Normaal gezien is het morgen de opening van het nieuw gebouw van Nestel (waar ik werk). Door corona kan dit niet meer doorgaan. Super jammer, want ik keek er wel naar uit om eens te laten zien aan mijn familie en vriend waar ik werk. Volgend weekend verhuizen we normaal gezien. Hopelijk kan dit nog doorgaan want ons huurcontract stopt eind deze maand. Het geeft mij toch wat stress. Mensen zijn plots ook serieus aan het hamsteren in de winkels. Ik snap niet waar dit allemaal goed voor is. Angst is een slechte raadgever zeker? Even heb ik getwijfeld of ik ook een voorraad eten in huis moet halen, maar ik heb toch beslist om dit niet te doen. Ik wil niet meestappen in de chaos die mensen creëren. De overheid zegt trouwens dat dit nergens voor nodig is. 
Vandaag hebben we beslist om ons weekendje naar Rotterdam te annuleren. Horecazaken en scholen zullen sluiten. Veel zullen we daar dus niet kunnen doen vermoed ik.
Ik word er zeker niet vrolijk van. Hopelijk is dit virus snel het land uit. Een vriendin van mij trouwt in juni. Ze heeft al schrik dat het niet meer zal kunnen doorgaan, maar zo een vaart zal het wel niet lopen zeker? 

13 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag ging ik voor de eerste keer op boodschappen. Er was geen toiletpapier, geen pasta, geen bloem of suiker, .... Wat een raar gevoel. Ook op het werk heerst er chaos. We kregen vandaag allerlei instructies rond thuiswerk en rond nieuwe maatregelen ter preventie van corona. Ik zie er tegenop om maandag te gaan werken, wetende dat dit op een heel andere manier zal zijn. Vannacht om 00u gaan de horecazaken dicht.
Lichtpuntje van de dag: Ze werken gelukkig nog verder aan het huis dat we aan het bouwen zijn. 

15 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag spraken we af met mijn familie. Het voelt toch raar. In principe mogen we nog samenkomen maar het is toch met een dubbel gevoel aangezien het dodenaantal blijft stijgen. Het heeft wel deugd gedaan om samen te zijn. Hopelijk kunnen we dit blijven doen.

17 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag werd er beslist dat het land in een soort lockdown gaat. Enkel essentiële winkels blijven open. Alle niet essentiële verplaatsingen zijn verboden. Dit wil zeggen dat we niet meer mogen samenkomen en we onze vrienden en familie niet meer kunnen zien. Dit zal toch voor veel eenzaamheid zorgen? Hoe lang moeten we dit allemaal volhouden? Zullen we dan nog kunnen verhuizen? We kunnen toch niet verhuizen zonder hulp? We hebben ook nog geen verwarming of warm water in het huis waar we naartoe gaan. Zal dit wel allemaal in orde komen? Momenteel begin ik wel wat schrik te krijgen. Ik merk dat ik minder goed slaap en ik maak me toch zorgen aangezien mijn cliënten niet steeds even hygiënisch zijn. Er zijn al enkele collega's ziek gevallen met symptomen van corona, maar niemand wordt getest. 

20 maart 2020

Liefste dagboek
Ondertussen zijn we al een tijd aan het werken met mondmaskers. We hebben geen chirurgische mondmaskers op het werk. De maskers zijn gemaakt van stof, wat het heel lastig maakt om te ademen. De werkdagen zijn dus lastig en voelen lang aan. We moeten ook flexibel inspringen om zieke collega's te vervangen. Ik voel de vermoeidheid nu al. Ik vraag mij af hoe lang we op deze manier zullen moeten blijven werken. Een vriendin legde vandaag een boek buiten aan haar deur. Vanaf nu kan ik beginnen lezen. Hopelijk biedt dit wat ontspanning.

26 maart 2020

Liefste dagboek
Morgen beginnen we met inpakken zodat we zaterdag kunnen verhuizen. Door de drukte hebben we hier nog niet eerder tijd voor gehad. Zaterdag is de grote verhuisdag. Scarlet belde vandaag om te zeggen dat ze toch geen aansluiting komen doen. Dit is een ramp voor ons, gezien zowel mijn vriend als ik van thuis uit moeten kunnen werken en dus internet nodig hebben. Geen idee hoe we dit gaan oplossen. 

28 maart 2020

Liefste dagboek
Vandaag schrijf ik voor de eerste keer vanuit het nieuwe huis. We hebben een hele dag gewerkt. Gelukkig mochten er twee mensen komen helpen en ging de verhuis dus relatief snel. Morgen moeten we nog kuisen in ons appartement en dinsdag geven we de sleutel af. Een serieus hoofdstuk dat we kunnen afsluiten dus. Er kwam een vriendin een stukje taart brengen om ons succes te wensen met de verhuis. Er stond ook een bloemetje aan huis dat geleverd werd door mijn meter. Het valt mij toch op dat mensen op een andere manier attent proberen te zijn. Heel leuk! Op internetverbinding moeten we trouwens nog even niet rekenen. We hebben nog geen oplossing. We kunnen dus tijdelijk elk bij onze ouders ergens werken, met de nodige afstand natuurlijk.

15 april 2020

Liefste dagboek
Sinds dit weekend voel ik mij echt niet goed. Ik heb hoofdpijn, keelpijn en voel een druk op mijn borstkas. Ik ben ook enorm vermoeid. Ik twijfelde al enkele dagen om te bellen naar de dokter. Vandaag heb ik het toch gedaan omdat het niet oke voelt om zo te gaan werken. Ik wil de cliënten en zeker de jonge kindjes niet besmetten. De telefoon met de dokter was heel teleurstellend en frustrerend. Ik was enorm kwaad. De dokter zegt dat ik moet blijven werken omdat ik in de zorg werk. Ze wil mij geen doktersbriefje geven. Ik moet volgens haar verder werken met de nodige voorzorgsmaatregelen (die we trouwens nog steeds niet allemaal hebben op het werk). Ze zei dat als ik in een andere sector werkte, ik wel een doktersbriefje zou gekregen hebben. Ik ben al weken constant aan het werk en heb nu geen recht op een doktersbriefje. Dit kan ik niet begrijpen. Is dit dan het respect dat je krijgt? Hangen er daarom witte doeken uit de ramen? En bestaat er niets anders meer dan corona misschien? Gelukkig denkt mijn werk er anders over. Ik mag de komende dagen van thuis uit werken, tot ik mij wat beter voel. 




17 april 2020

Liefste dagboek
Dit zat in de post vandaag. Zo leuk! Ik voelde mij trouwens de laatste dagen nog slechter. Ik sleur mij van mijn bed naar de zetel. Het lukte mij niet meer om verder te werken, zelf niet van thuis uit. Ik neem nu platte rust. Ik heb nog steeds geen doktersbriefje en ben dus nu onbetaald thuis.



18 april 2020

Liefste dagboek
Vandaag heb ik al mijn moed samengeraapt om terug naar de dokter te bellen. Ik had al stress om de telefoon te nemen. Ik kreeg opnieuw dezelfde reactie. Na mij kwaad te maken en te huilen, ging de dokter uiteindelijk akkoord om mij een doktersbriefje te geven, op voorwaarde dat ik mij liet testen in het triagecentrum. Ik wilde mij uiteindelijk al van in het begin van de week laten testen, moest ze dan naar mij geluisterd hebben.
Vreemd gevoel om naar dat triagecentrum te gaan. Het was er heel rustig. Dit is een goed teken, zeiden ze me daar. De test doet ook absoluut geen deugd. Nu is het afwachten.. Vandaag had ik wel een betere dag. Ik had wat meer energie en mijn keelpijn was ook verminderd.

20 april 2020

Liefste dagboek
Goed nieuws! Ik kreeg de uitslag van de coronatest en deze was negatief. Op het moment van de test was het virus dus niet in mijn lichaam aanwezig. Het kan zijn dat ik het gehad heb, maar dit zal ik nu waarschijnlijk nooit meer weten. De uitslag geeft mij nu wel mentaal de rust om morgen terug te starten op het werk. Ik zal wel nog een beetje moeten begrenzen in uren denk ik.

8 mei 2020

Liefste dagboek
Vandaag is het mijn verjaardag. Voor het eerst in lange tijd keek ik hier niet echt naar uit. Normaal gezien vier ik dit altijd met mijn familie, maar dit zal vandaag nog niet mogelijk zijn. De dag werd uiteindelijk toch heel plezant en ontspannend. Er kwamen vrienden en familie van op afstand een gelukkige verjaardag wensen, er werden pakjes geleverd en mijn vriend had super hard zijn best gedaan om er een heel leuke dag van te maken!

10 mei 2020

Liefste dagboek
Vandaag is het Moederdag. We mogen terug samenkomen met 6 personen. En wat hebben we er van genoten, eindelijk!


3 juni 2020

Liefste dagboek
Het is weer even geleden dat ik iets neergeschreven heb. Het leven begint er steeds normaler uit te zien. De maatregelen blijven in sneltempo versoepelen. De winkels en scholen zijn terug open en er zijn veel mensen terug aan het werk. Vanaf maandag mag je terug met 10 mensen samenkomen.
Vandaag wil ik toch eens terugblikken op de voorbije periode. Er waren een aantal heel lastige en moeilijke momenten. Ik heb vrienden en familie gemist, het was een uitdaging om een evenwicht te vinden tussen werk en ontspanning en de combinatie thuis studeren en werken in tijden van corona is zeker niet evident. Toch waren er ook heel veel mooie momenten. Zo hebben we meer genoten van kleine dingen zoals wandelen, fietsen, lekker eten klaarmaken, de zon, ... Deze periode heeft mij ook geleerd wat echt belangrijk is en hoe deugddoend een klein gebaar kan zijn.
Ik zal heel blij zijn als deze periode achter de rug is, maar ik neem zeker veel positieve dingen mee!

















Reacties

Populaire posts van deze blog

De zwarte dood

Hamsteren